Domov / VSEBINA / Nasveti za starše /
So to želje otrok ali ambicije staršev?
So to želje otrok ali ambicije staršev?
Začne se že v zgodnjem otroštvu. Mnogim otrokom ali pa njihovim staršem samo dejavnosti v vrtcu ali šoli niso dovolj. Starši otroke vpisujejo v razne športne dejavnosti, glasbeno šolo, tečaje tujih jezikov. Nekateri starši so prepričani, da je to za otroka koristno, drugi pa trdijo, da si otrok sam to želi. Koliko popoldanskih dejavnosti v resnici zmore predšolski otrok ali mlajši šolar? Kako prepoznati pristno otroško željo? So številne popoldanske dejavnosti tisto, kar otrok res potrebuje?
Na mnogih družinskih forumih se krešejo mne-nja glede števila popoldanskih dejavnosti. Nekateri zagovarjajo mnenje, da otroci potrebujejo pisano paleto aktivnosti, ker jim šola ne zadostuje, drugim je bližje prosti čas oziroma dejavnosti, ki potekajo v šolskem času.
Ukvarjanje s športom v otroški dobi ima veliko prednosti. Športne dejavnosti spodbuja-jo delo v skupini, zdravo samospoštovanje in obvladovanje različnih spretnosti. Prav tako šport spodbuja aktiven in zdrav način življenja. Nekateri otroci imajo radi igre z žogo, na primer košarko, nogomet ali tenis. Drugim je bolj pri srcu plavanje, jahanje, gimnastika. Preden se odločite za posamezni šport, razmislite o otrokovih darovih in šibkejših straneh, v katerih športih uživa in katerih se izogiba. Dovolite mu, da preizkusi več dejavnosti.
Športniki velikokrat povedo, da so s športom veliko pridobili, na primer: sposobnost sprejemanja izzivov, delovne navade, disciplino … Temu pritrjujejo tudi strokovnjaki. Še več, otroci, ki so uspešni v športu, so praviloma uspešni tudi v šoli.
Poleg tega zdrava mera tekmovalnosti otrokom koristi. Pomaga jim, da se za čim boljši rezultat potrudijo in da preizkušajo meje svojih sposobnosti. Vendar pa jih pretirano razvit občutek za tekmovalnost lahko oropa užitkov ob igri, saj se preveč osredotočajo na zmago.
Zato je pomembno, da se otrok nauči tudi pre-našati poraze, saj ga pred njimi ne morete obvarovati. Poraz v varnem zavetju družine bo otroku pomagal razumeti, da je kljub neuspehu ljubljen in cenjen.
Kaj storiti, ko malega športnega navdušenca veselje do športa mine? Je nemara razlog ta, da je v športu še neizkušen? Zelo verjetno, sploh če si ga je izbral zato, ker ga rad gleda na televiziji, ali zato, ker se ga rad igra z vrstniki. Šele ko otrok začne trenirati, se izkaže, da je vadba bolj naporna, kot so si predstavljali, in da jim manjka izkušenj. A težave bodo premagali le z redno vadbo – ravno temu pa se največkrat skušajo izogniti.
Lahko je razlog kje drugje: morda otrok v športu ne uživa, ker si ga je predstavljal popolnoma drugače. Morda se ne razume s trenerjem ali pa je izgubil veselje za šport, ker njegove sposobnosti niso enake sposobnostim drugih članov ekipe. Če je komaj začel, ni prav, da takoj obupa. Morda lahko skupaj določite obdobje, v katerem naj se otrok čim bolj potrudi, nato pa se lahko sam odloči, ali bo nadaljeval ali ne.
Z glasbo se otroci srečajo tako rekoč že v zibelki, zato ni presenetljivo, da starši kaj hitro opazijo otrokovo nadarjenost.
V številnih glasbenih šolah po Sloveniji organizirajo predšolsko glasbeno vzgojo, ki je namenjena petletnikom. Glasbeni svet spoznavajo prek didaktičnih iger, glasbenih pravljic in s petjem pesmic. Šestletniki pa se lahko vpišejo v glasbeno pripravnico, kjer otroci že spoznavajo glasbila in lastnosti tonov. Namen teh programov je razvijanje glasbenih sposobnosti in usmerjanje otrokovih želja.
Šolarji pa praviloma že obiskujejo pouk inštrumenta. Če pri otroku opažate glasbeno nadarjenost, ne morete pa se odločiti za primerno glasbilo, potem je najbolje, da otroku omogočite, da spozna čim več glasbil. Pri končni odločitvi naj ima besedo tudi sam. Znano je namreč, da so tisti otroci, ki so že od začetka vključeni v proces odločanja, kasneje tudi bolj navdušeni učenci.
Tako kot pri vseh dejavnostih so tudi pri učenju glasbila trenutki, ko ima otrok vsega dovolj. Učenje glasbila zahteva veliko potrpljenja in urjenja, otroci pa bi rezultate radi takoj. Zato je podpora staršev ključna – vse dokler ne bodo razumeli pomena vaj oziroma dokler ne bodo tako izurjeni, da bodo lahko uživali v sadovih svojega dela.
Podporo otroku pokažite tudi tako, da njegovo glasbeno izobraževanje jemljete resno. Domačo nalogo v glasbeni šoli obravnavajte prav s takšno resnostjo kot nalogo, ki jo prinese iz šole. Vadbo glasbila vključite v dnevni urnik. Otroka spodbujajte in ga po vaji pohvalite.
NANA KISEL,urednica priloge Cicibana in Cicidoja Pogled